Skolevægring er et stigende problem, som rammer både børn, forældre og skoler. Når et barn ikke kan komme i skole på grund af angst, mistrivsel eller andre udfordringer, påvirkes hele familien. Forældrene står ofte alene med store bekymringer, dårlig samvittighed og en følelse af magtesløshed. Samtidig kan samarbejdet med skole og system være vanskeligt at bnavigere i.
Et gruppeforløb giver forældrene mulighed for både at få viden, konkrete redskaber og støtte fra andre i samme situation.
Formål
- At styrke forældrenes forståelse af skolevægring og de mekanismer, der påvirker barnet
- At give forældrene redskaber til at støtte deres barn i at finde vejen tilbage til trivsel og læring
- At skabe et trygt fælleskab, hvor forældre kan dele erfaringer og spejle sig i hinanden
- At styrke forældrenes samarbejde med skolen og relevante fagpersoner
- At reducere stress og belastning i familien ved at styrke forældrenes handlemuligheder og egenomsorg
Målgruppe
Forældre til børn og unge i skolealderen 6-16 år som oplever skolevægring eller begyndende tegn på det.
Der kræves ingen forudsætning ger for deltagelse – kun et ønske om at arbejde aktivt med relation til barnet og familiens trivsel.
Indhold og struktur
Forløbet består af 6 mødegange a 2 timers varighed, som veksler mellem oplæg, øvelser, refleksion og gruppedialog. Vi arbejder med forskellige temaer som forståelse af skolevægring (psykologiske og sociale mekanismer), forældrerollen (at balancere mellem krav, støtte og grænser), at udfordre og støtte (polarisering i forældreskabet), kommunikation og konflikthåndtering (samtaleteknikker til at møde barnet i dets følelser, strategier til at nedtrappe konflikter og skabe samarbejde i hjemmet), samarbejdet med skolen og systemet (hvordan man bedst kommunikere med lærere PPR og andre fagpersoner), struktur og små skridt i hverdagen (hvordan hjælper man barnet/den unge tilbage i små overskuelige trin, rutiner og forudsigelighed som støtte til barnet/den unge), at passe på sig selv som forælder (egenomsorg og håndtering af stress, at finde støtte i netværk og fastholde håbet).
Forventet udbytte for forældrene
- Øget viden om skolevægring og forståelse for barnets adfærd
- Konkrete redskaber til at støtte barnet i hverdagen
- Større sikkerhed i forældrerollen og færre konflikter i familien
- Bedre samarbejde med skolen og systemet
- Mindre stress og mere overskud til at håndtere situation
Mulige effekter på længere sigt
- Bedre trivsel for barnet og familien
- Øget stabilitet i barnets skolegang
- Mindre belastning på skolen og systemet gennem et styrket forældresamarbejde
